berapa ramai dah?

Wednesday, December 15

siyes geli dengan perangai kau

4 ari lepas aku denagn adik-adik aku stay rumah nyaie (ni dalam bahase jawa, kalau betul2 nenek) kat senggarang, batu pahat. the most peaceful place ever.

aku cakap peace gile sebab bile:
  • bangun pagi2 keluar duduk dekat berandah luar ada dengar bunyi burung comel2. kalau dekat bandar pagi2 dah dengar bunyi kereta sane sini. eceh, gaye cakap macam aku duduk dekat bandar. geli sey.
gambar diambil mase dah tengah hari. tak ade burung nye dah. matahari mengeat jek yang ada.
  • ade pokok-pokok buah yang tinggi. motif? bole buat panjat. tapi tu dulu la. kalau sekarang aku panjat mau patah pokok tu menampung badan aku. haha. ok, sesi kutuk diri sendiri. T-T
  • angin sepoi-sepoi tak ade tempat bole calen beb (maksud di sini challenge bukan'caleng')
  • ade parit, so bole lah buat2 nak pancing ikan. padahal tak ada pon. :P
damai gile. wa tak tipu lu orang der


tapi ape kena mengena dengan title sebesar alam kat atas tu? ok, ekceli sebelah rumah nyaie aku ada rumah sewa. so, dalam bahase mudah nye jiran nyaie aku la. pehh menyirap aku dengan perangai dia.


dia ni ada anak. ok, aku tak kisah la kalau dia biarkan anak dia main dengan adik-adik aku. alah biasalah budak kecik. dari pagi anak die main ngan adik aku. masuk rumah, keluar rumah, panjat pokok, pancing ikan. aku pon tak kisah la kan janji jangan ganggu aku.

aku pon tunaikanlah tanggungjawab aku sebagai cucu yang berdedikasi untuk masak lunch. bile dah siap masak tu aku panggil lah dorang semua suruh makan. dengan hanye satu nafas je, "nyaie, erin, abang, adik ! jom makan !" dengan 1 laungan je meja makan dah penuh and beratur untuk amik nasi.

tapi tibe-tibe, terkezzutt gile wa bile nampak anak jiran sebelah still stay kat rumah nyaie aku sambil tengok tv. dalam ati aku kate, "asal lah kau ni tak paham-paham. balik lah ooi!" tapi tak sampai ati la kan. takkan wa nak halau dia kot. wa pon ajak lah budak tu kan. dandan dia bangun terus amik pinggan. ooi! tak ade rase malu ke? at least cakap la tak pe ke, dah kenyang ke sambil pegang pinggan. kalis sikit. ape la punye budak.

ok lepas makan main lagi sampai la maghrib. memang masa untuk budak-budak ni mandi. so, aku terpaksa la suruh budak tu balik jugak. terpakse beb. yang aku heran gile babi nye dekat mak dia la. tegar betol biar anak macam tu jek. kalau kau malas masak at least time lunch tu kau panggil la anak kau makan megi ke roti ke. bukan susah pon. jangan la ajar anak kau makan kat uma orang. malu dowh !

mak budak tu bukan tak ada dekat rumah, ade jek. aku tanye anak die, die cakap umi tengah tidur. siyes bangang dah tengah hari tidur lagi. kau tu bukan anak dara lagi. dah ada anak kot. bende entah, tak yah kawen kalau tak pandai jage anak lah wey.

yang aku menyirap gile bukan ape. tu time kiteorang ade kau biar anak kau. kalau kiteorang tak ade nyaie aku sensorang kau nak suruh nenek aku jage anak kau la? banyak cantik muke awak.

ok, ni peringatan untuk diri sendiri sebenarnye. tak nak aku jadik macam kau. siyes geli dengan perangai kau tu. okeyh?



p/s: mengutuk tu memang tak baik. tapi sebagai peringatan kat diri sendiri. beringat baii.



>>>

No comments: