berapa ramai dah?

Wednesday, December 22

petua kurangkan batuk+selsema+sakit tekak

uhuk uhuk . . .

tengok tu, baru nak taip da batuk. dah bape ari batuk ni. naik bergegar laptop ni ar. macam gempa bumi pun ade. maklumlah laptop di atas riba. 2-3 ari ni aku batuk je memanjang. kalau dah batuk mesti pakej sekali dengan bff die. ape tak tau bff tu ape? biar betol korang ni. best friend forever until die lah. batuk+selsema+sakit tekak.

dah sudah. meleleh pulak dia. haha :P . kepada sesiape yang geli geleman boleh terus close tab anda dan shut down komputer bagi mengelakkan muntah terbelahak hijau berlaku sebentar lagi.

okeyh. daripada aku soke sek sok sek, uhuk uhuk, lebih baik aku masuk google taip petua mengurangkan batuk dan selsema. ade faedah jugak. tak ade lah aku dok sakit and menunggu mase untuk baik. itu langsung tak cool.

untuk petua mengurangkan batuk, care tradisional kau. bagus. banyak lah tapi. aku insert sebahagian je lah ea. yang agak2 senang nak diamalkan. kang kalau aku insert yang suruh duduk dekat gua selama 3 hari, mane kau nak carik? kang menjajau ke sane ke sini semate-mate nak carik gua. antare care-care yang mesra alam yang boleh ilangkan batuk ni :

  • rendam kerak nasi dengan air suam. bila dah kembang, minum air tu setiap pagi.
  • Ambil dua sudu nasi panas yang baru masak. Masukkan nasi itu ke dalam cawan dan campurkan sedikit air. Embunkan nasi tersebut selama semalaman dan minum airnya pada esok paginya.
  • Perah sebiji limau nipis dan campurkan dengan sedikit madu. Minum campuran ini setiap pagi sebelum sarapan. Amalkan sehingga batuk hilang.

ooo. senang rupenye nak baik. nak buat jugak lah esok pagi. so, plan pagi2 tengok nasi semalam ade lagi ke tak and then teros pergi rendam. okeyh noted that!

lepas tu petua nak hilangkan selsema. bila selsema teringat pulak teka teki adik aku yang gonjol ni. ade balik-balik sekolah soal aku macam ni. "huda, ape bende bile ujan turun, superman datang?" korang dapat jawab ke? bile aku macam dah buntu aku tanye dia ape jawapan nye. dia cakap selsema lah. bila hingus turun, tangan lap. kan macam superman tuh. aku pulak?*#!^$#*#*. bengong betol. okeyh berbalik dekat petua nak kurangkan selsema.

  • banyakkkan minum air kosong
  • kurangkan makan makanan berminyak
  • tumbuk batang sirih yang dah dilap. tumbuk sampai keluar lendir, and then sapukan lendir tu dekat batang hidung, buat sampai sihat.

sakit tekak ade petua jugak ke? nak usha jap la dekat google ni.


  • minum air kosong bebanyak.
  • sundae cone? yeke. kalau nak tau efektif ke tak. try lah ea.
  • masukkan 3 sudu kecil garam ke dalam air sejuk. noted, AIR SEJUK! bukan suam-suam kuku, atau sesuam bulu-bulu kucing. mesti sejuk. kacau rata-rata and then kemudian berkumur sampai habis.
  • minum air asam jawa. paling mudah dan murah. cost-leadership.

okeyh. bile dah tau semua petua ni. ape lagi? amalkan la. jangan korang mengade nak panjang-panjangkan sakit. dengan reason nak dapat MC. isyhh isyhh. tak baik tau. hehehe. semoge entry kali ni dapat bantu korang kalau tak banyak pon sikit pon jadik lah. selamat mencuba! ^^




p/s: thanks dekat mr. google yang banyak membantu. . .



>>>

No comments: