berapa ramai dah?

Wednesday, April 27

isu hutang/owe





Menyepi bukan bermaksud sudah mati. berdiam diri bukan bermaksud tak nak berblogging lagi. eah? objektif dan atas tujuan apa pulak aku nak bermadah kasanova kat sini. hurry up please!


tiba-tiba aku nak pertengahkan isu hutang sesama manusia. *eah mestilah takkan hutang dengan haiwan kan? aku perhatikan isu ni semakin menjalang okeyh. kalau hutang yang dibayar balik tak apa lah, no hal. tapi isu sekarang ni, kalau yang berhutang, tapi buat muka sengal malaria tapioka. macam tak faham-faham kena bayar balik.


so, apa yang patut kita lakukan kalau berdepan dengan situasi macam ni? nak terus terang ke? fuhh mungkin dalam dilema. ditelan mati emak, diluah mati bapak, tapi kalau kemam kau yang mati. ooomangaii. kat sini ada
beberapa tips yang boleh diikut:





(1)...kau jalan sebelah dia, then buat-buat terjatuh sambil melatah, " eah hutang aku RM3.50 hari selasa lepas bila kau nak bayar?". tak nak macam panjang pulak melatah, agak-agak dia perasan tak kau saja je.


(2)...masa dia ada dengan kau, kau buat-buat konpius cam ni hah. "aku rasa ada tau orang hutang aku semalam, tapi aku lupa sape. kau tau?" kalau dia cakap tak tahu memang berbulu kingkong laa kau. eheh =P


(3)...bagi special card dekat dia. macam menunjukkan yang kau ni happy sangat dapat kawan macam dia. tapi dalam card tu kau tulis la main intention kau. ahaha. mahu terbantut nafsu dia nak terharu dengan kau.


(4)...kau masuk bilik dia, dengan selamber kau bukak beg duit dia amik amount yang sama dengan yang kau hutang. tapi cara ni berisiko sikit.



ok, amacam? aku pasti cara-cara haram macam ni boleh bantu kau dalam menuntut hutang-hutang yang terbengkalai. tapi kan actually aku tak faham kenapa orang boleh lupa hutang dia. kalau sesekali tak apa. kalau kerap macam mana pulak kan. aku tak rasa reason memory otak tak kuat untuk hengat hutang tu perlu ada. kan boleh catat apa yang kau hutang?





p/s: act, peringatan kat diri sendiri ni hah!





No comments: