berapa ramai dah?

Sunday, June 19

tabiat kita orang melayu - part 2



hari tu aku dah perjelaskan satu tabiat melayu dalam part 1.


seterusnya, tabiat melayu yang tak boleh nak blah ialah sentiasa rasa tercabar. ok tercabar. maksud aku dalam bahasa yang kurang sedap untuk didengar macam ni:


"asal orang ada, kau mesti nak ada jugak!"



percaya atau tidak tu lah budaya kita. jangan nak cebik-cebik bibir sambil kembang kempis hidung nak menafikan statement aku ni. betul apa. nak bukti? ni hah.


situasi 1 : di ofis


pekerja A : kau tengok seman tu. nama je exec, tapi pakai laptop company.
pekerja B : aku da lame je perasan cume tak nak cakap je. takut orang kate aku mulut longkang pulak.
pekerja A : aku yang balaci ni pun, ade 1 laptop kat rumah.

***datang pekerja C mencelah ketika mengumpat***

pekerja C : haah kan. kat rumah aku ada 3 laptop!
pekerja A + B : jadah ape kau ni! *#*#%^$!^#


see? see? sentiasa rasa tercabar. tercabar yang lead kepada perwatakan yang negatif. kalau tercabar dalam perkara yang bagus itu tidak menjadi masalah dong. bisa diurus.


tu baru 1 situasi. macam mana pulak dengan situasi santau sane sini sebab rasa tercabar? tak bagus kan. contoh, si lijah yang hanya berkelulusan spm mengahwini duda kaya beranak 2. atas dasar jeles, si minah gadis ranggi di kampung lijah terus menghantar pelesit kepada lijah sehinggalah minah berjaya menawani hati si duda itu.

ok, settle part 2. tunggu tabiat yang seterusnya dalam part 3. tataaa.




No comments: