berapa ramai dah?

Tuesday, October 23

kuasa duit

Memang benar bagai dikata, duit bukan segala-galanya. Tapi SEKARANG segala-galanya memerlukan duit untuk terus survive. Haa ni yang terasa macam nak karok lagu 'I will survie' dengan confident tanpa menghafal lirik yang betul. 




Berbalik kepada duit, aku tak gemar bila drama-drama Melayu kerapkali mengatakan tak ada duit pun tak apa, janji kita bahagia berdua. Dengan cinta sejati kita yang abadi semua masalah boleh dihadapi. Boleh percaya? Kerat jari meh kalau ada yang dok angguk2 kepala tanda setuju.


Mungkin betul tapi tidak sepenuhnya. Duit masih memainkan peranan penting dalam kehidupan. Bak kata roomate aku dulu kalau tak ada duit boleh kata macam ni dekat kedai runcit,"Pakcik saya nak beli gula 1kg tapi saya tak ada duit. Yang ada cinta sejati kami je". Memang sah2 kau kena tendang melambung dengan pakcik tu. 


  Aku ada pengalaman kenapa aku kata duit tu penting dan berkuasa. Meh sat dengar cerita aku. Ceritanya bermula macam ni. Masa tu aku tingkatan 2, sekolah asrama. Kalau duduk asrama mesti tak sabar-sabar nak balik kan. Dan aku pon sama berperasaan begitu. Nak dijadikan cerita duit dalam wallet tinggal dalam RM2-3 je. Salah aku jugak, dah tau nak balik duit tak nak mintak dengan parents. Nak mintak kengkawan malu. Demm.


Ni contoh bas JM yg aku naik


Aku gagahkan juga nak balik ke JB walaupun aku tahu tambang dari Ayer Hitam ke Batu Pahat untuk seorang budak sekolah masa tu RM4.80. Berani mati bukan? Masa tu naik bas tabung. So sebab tambang RM4.80 aku masukkan je duit yang ada dekat aku satu set dengan duit syiling dekat tabung bas. Bila pakcik tu tanya, cukup tak aku terpaksa menipu dengan menjawab, "Cukup pakcik". Nasib aku baik, pakcik tu percaya dan bagi tiket bas dekat aku. Pheww~


Bila dah sampai stesyen bas Larkin, aku baru perasan yang aku akan hadapi satu masalah lagi. Disebabkan dalam wallet hanya tinggal agas dan unggas, macam mana aku nak call rumah untuk mintak orang pick up? Naik bas kena duit apatah lagi naik teksi. Mundar-mandir begitu lama dekat Larkin dan akhirnya TING aku dapat idea. ^^


Perlahan-lahan aku berjalan ke arah seorang makcik dengan muka yang kesian. Kalau korang ada time tu mesti masing-masing dah hadiah penampar dekat aku. Tak padan dengan perangai lahanat buat2 kesian pula. Aku susun ayat macam ni, "Assalammualaikum makcik, boleh tak mintak tolong? Saya nak pinjam 20 sen boleh,nak call rumah tak ada duit =( "   Macik tu kesian dan hulur 50 sen. Wink wink!!!


Haa itulah ceritanya, panjang lebar betul. Kesimpulannya, duit itu penting dan berkuasa. Tapi bila dah berduit tu bersedekahlah banyak-banyak. Semakin banyak anda beri, semakin banyak 'pulangan' yang akan anda dapat =)



 

 

1 comment:

zarifahmr said...

Pinjam duit? nak kawen.