berapa ramai dah?

Monday, October 22

bahana marah


Marah merupakan suatu emosi yang tidak dapat dielak oleh mana-mana pihak jika mereka berada dalam situasi yang tegang dan tertekan. Ada jenis manusia yang tidak menunjukkan kemarahannya, ada juga jenis yang suka mengeluarkan melalui perbuatan, kata-kata atau kedua-duanya sekali.





Kita akan berasa puas setelah meluahkan kata-kata yang adakalanya mengguris pihak yang mendengar. Bagi kita itu adalah satu pengajaran kepada mereka agar tidak mengulangi sesuatu yang menimbulkan kemarahan kita pada masa hadapan. Tapi sedarkah anda apa perkataan atau perkara yang anda luahkan ketika marah itu? Lebih kurang 50% daripada kemarahan yang diluahkan adalah dengan menggunakan kata-kata yang tidak patut atau tidak sengaja dikeluarkan. 


Jadi kewajipan kita adalah untuk mengetahui bahawa kadangkala kata-kata yang dikeluarkan adalah jauh lebih menikam jiwa dan sanubari seseorang itu. Jika perbuatan boleh dimaafkan tapi tidak dengan kata-kata. Kesannya memberi impak yang besar kepada pihak yang mendengar. 





Kesimpulannya, perihal kata-kata harus dititikberatkan. Walaupun hanya bercakap di atas angin, tapi percayalah kesannya akan dirasai sampai bila-bila. Anyway, kata-kata kat bawah ni sangat berkait dengan topik marah hari ni :)


"Bersabar dalam marah. Bukan semudah kata-kata. 
Lidah diam tidak berkata, tapi hati sedang membara" 
- santapan minda.




 

No comments: