berapa ramai dah?

Thursday, April 12

jangan terlalu cepat menilai




1st impression memang sangat penting. Lagi-lagi bila dah masuk bab-bab dress up untuk presentation, interview kerja dan sebagainya. Memang confirm 1st impression akan mempengaruhi separuh daripada markah keseluruhan result kita.


Tapi tak mustahil juga 1st impression kita terhadap seseorang itu totally salah dan berbeza dengan realiti. Kalau 1st impression yang negatif tu kita cakap dalam hati tak apa, ini kita dok war-warkan dengan kawan-kawan sekeliling. Lagi parah bila semua setuju dan gelak macam nak mati kepada empunya badan.


Jangan cakap orang lain. Aku pon sama, suka mengutuk orang yang lalu lalang. Konon-kononnya mengisi masa lapang la tu. Contoh 1st impression yang mengundang kepada kecelakaan macam dalam video kat bawah nun.





Tak ke naya tu wei? 1st impression akan menimbulkan sesuatu yang unsangkarable. Yang bawah ni pulak, aku dapat dari fb. Ada betolnya kan?



Makanya kita sebagai manusia yang berhati murni, janganlah percaya 100% terhadap 1st impression kita terhadap sesorang. Mesti ada sebab di sebalik apa yang kita nampak. Begitu jugak aku. Jangan sangka Indon tempat abah aku kerja yang handsome dan peramah GILA lagi mencairkan tu baik. Errr -.-"



6 comments:

Dkna Abza said...

Tak kenal maka tak cinta kan? Heheee sapelah kita nak menilai orang lain sedangkan kita pon hamba-Nya

cinta siswi said...

1st impression is important.hikhik
org skrg ni nilai dr luaran je..

tirahzairi said...

hurmmm....thinking~~~~

huda jamil said...

@adylia qarissa : betul, siapa lah kita nak judge org. tp kdg2 memang kita akan based on 1st impression kan -.-"

huda jamil said...

@cinta siswi : memang kan. kita tak dpt nak halang 1st impresssion org terhadap kita.

huda jamil said...

@tira pengemis : thinking bout what tira...