berapa ramai dah?

Wednesday, November 16

PEP oh PEP


Akhirnya hari ni sifat malas untuk update blog berjaya ditepis. Big applause for me ^^,

So minggu lepas aku ada attend proses pemilihan peringkat pertama oleh TNB. Nah aku bagi in detail pasal program tu.

Nama :
Selection of PEP through Competency Experiential Learning (SPECIAL)
Tarikh
: 12 - 13th November 2011
Tempat : ILSAS, UNITEN Bangi
Rating utk makanan : Peh gile. 5 bintang aku bagi


Meh sini aku habak mai aktiviti-aktiviti dalam program ni memandangkan ada my friends yang nak tau kan. Tarik nafas dalam-dalam semua...Okie 1, 2, 3 GO!

Aktiviti untuk Sabtu petang memang jadi makanan aku lah kan due to aku ni memang jenis dari azali kepochi and love to make friends. Antara aktiviti yang aku kate sesuai sangat dengan perwatakan aku tu macam ni:


1) Question by Question
Kiranya macam cite spontan lah ni. Bila orang tanya kau, kau kena jawab balik tapi dalam bentuk soalan. Seriyes, otak aku macam lembab gile. Before this I thought senang tau menatang ni. Sekali bila dah try haha terasa diri ini sungguh noob.


2) Numbers don't Lie
Ah ni macam biasa je. Kau diberi satu nombor. And then bila nombor kau disebut kau kena automatically sebut nombor orang lain. If kau sebut nombor yang tak ada atau nombor untuk owner yang dah kalah maksudnya kau LOOSER. hehe. btw, aku champion dalam game yang ini.

3) Bangunan siapa paling tinggi dan kukuh
Buat struktur bangunan yang paling kukuh dan yang paling penting paling TINGGI dengan menggunakan 10 helai newspaper dan gam. Kumpulan kami champion jugak yang ni. =')


4) Bisik2 mesej kat telinga
Aha ape jenis title aktiviti aku bagi. Yang ni kene susun kerusi macam train then orang belakang sekali tengok gambar dekat faci and bisik ke orang depan bout structure yang perlu dibuat dulu. Then bila orang 1st dapat mesej tu die kena construct guna lego berdasrkan mesej yang diterima.



Bila aku dah melalui aktiviti-aktiviti ni aku fikir macam senang je. Nenek aku pon boleh buat kot. Malang sekali. Langit tidak selalunya cerah. Aktiviti malam tu dan ahad sangat mencabar minda dan iman. Haihh ceh.


5) Essay
Jawab soalan yang diberikan dengan menggunakan contoh worldwide dengan mengaitkan anatar teori dan praktikal. Essay ni need to do in English dalam masa 45 minit. Berasap otak aku bila aku tengok kawan aku ada insert According to Robert, E-Halal. Cetek betol pemikiran aku.


6) Business Proposal
Create satu organization yang menawarkan services kepada TNB dan services itu mesti berhubungkait dengan bidang tugas TNB. Lagi sekali aku kecundang kat sini. Aku tak tau weyh macam mana nak dapat modal untuk mula perniagaan.



7) Thinking a hat
Duduk dalam bulatan. Then setiap sorang akan diberi dengan tiga word. Start bina short story daripada word-word tersebut dalam masa seminit.. Dan present di khalayak ramai. Pressure. Terpelanting otak aku.


8) Washing Machine
Fikir cara utk memasarkan 10000 unit mesin basuh yang 2nd hand dengan cara yang paling berkesan disertakan juga dengan 2 minit iklan yang entah ape-ape. Hehehe. Btw, enjoy kot.


9) Presenting about Business Proposal
Ah aku memang tak pernah nak suka kalau bab-bab present ni. Memang bukan makanan aku lah.


Dah tu je la aktiviti yang dijalankan. Kalau rezeki aku baik, aku dipanggil lah ke second interview. Tapi itu kalau lah kan. Tapi yang datang program ni memang bukan calang-calang orangnya. Seriously. Semua dah macam ahli politik, Dato' Bandar dan sebagainya. So, mereka lagi layak aku rase. Hurm.


Dah tu je la pasal program PEP ni. Next year jom kite apply reramai. Bermaharajalela kat TNB tu. Syokk ooo.





6 comments:

muhammad fuad roslizan said...

waa.....aku mintak gk..tp x dpt pun...cit.....ni yg sedey ni......huhu..huda, bpe org yg ter select utk first interveiw ni???

huda jamil said...

fuad, utk first intrview ni die pgl lebih kurang 300 lebih org. tp y datang cume 200 lebih je.

tp utk 2nd intrview, die cume pgl 60 org je. huw.

Anonymous said...

salam huda, thanks 4 ur info ...saya nak tnya tentang pemakaian awk, sbb nh my 1st interview, =)

huda jamil said...

awak mr/ms anonymous, time PEP tu pakaian biasa saja. time aktiviti pakai la baju sukan, time mcm aktiviti mlm dan esoknya pakai formal atau plg kurang casual :)

Anonymous said...

tq huda...=)

huda jamil said...

sama2 awak :)